2009-12-23

Recept på rågsikt..

Det här är (enligt mig) världens godaste rågsiktsbröd. Bakar det alltid till julen, så ikväll luktar det gott här inne må ni tro.

Recept på rågsikt. Gräddas i ca 200 grader , i ca 13-15 min ,

1 l ljummet vatten
1hg jäst
1/2 kg brunt farinsocker
1/2 tsk salt
3 tsk malda brödkryddor (finns i påse)
4 ägg
1-1,5 kg rågsikt
4 dl vetemjöl

OBS! Degen skall vara ganska lös, så blanda inte i allt vetemjöl på en gång, prova dig fram!
Låt degen jäsa i bunken och sedan på plåten. Pensla med vatten efter gräddningen.
Jag malde även en del solrosfön, linfrön och sesamfrön och blandade i.

Lycka till!

Handduken hittade jag på Åhlens när jag var till Stockholm. 40:- tror jag den kostade, jättefin!

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    brukar baka något liknande fast utan ägg, jättgoda är de.
    GOD JUL
    önskar jag dig
    Camilla

    SvaraRadera