2010-02-18

Kaffeväskan igen.

.....
Några har frågat om det finns beskrivning på kassen som är gjord av kaffepaket... Jag har samlat ihop bilderna här, sedan är det bara att börja spara paket!!
Skär remsorna 9 cm breda, sy ihop dom så att dom blir i längd som du vill ha väskan hög + botten och insida.(stora kassen ca 80 cm långa, 13 st), Sedan skall det vara remsor likadant att fläta med ..det som bildar sidorna...runt kassen( stora kassen ca 50cm, 9st)
Vik sedan remsorna på bredden så dom blir 3 cm breda, sy en söm längs hela ytterkanten.,sedan är det bara att börja fläta...


Börja med botten 4x9 rutor....sedan är det bara att börja bygga upp sidorna,fläta,fläta fläta .Klädnypor är jättebra hjälpmedel eftersom man ju har bara två händer...


Handtaget är av sadelgjord. Lycka till! jättebra arbetsväska,stadig,ganska rymlig, lätt, står stadigt ........

8 kommentarer:

  1. Fantastisk flott!
    Du er flink!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för beskrivningen! Nu är det bara att samla tillräckligt många kaffepaket. Ska bli kul att testa.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Börjar med att säga att jag inte vill vara anonym, men förstår mej inte på det där med profil (är lite ny på dethär). Heter i allafall Sofia och ska försöka mej på att fläta en väska. Har samlat MÅNGA kaffepaket men inte hittat någon bra beskrivning förrän nu. Undrar hur du fäster handtagen och om du flätar ner när du kommer upp till kanten (så att det blir dubbla lager, förstår du hur jag menar?)som man gör när man flätar med näver. Hur fäster du annars remsorna? Många frågor, men jag vill så gärna oxå göra såna fina korgar!!! Stort tack.

    SvaraRadera
  4. Jättefint, jag har gjort några grytunderlägg, skall nu ge mej på en väska, när jag får ta del av ditt mönster. Gäller att dricka mycket kaffe...hälsn. tinta

    SvaraRadera
  5. hejsan. jag är intresserad, men har en fråga till dej. jag skulle verkligen behöva ett detaljerat mönster! din beskrivning är bra men behöver mer.. kan du hjälpa mej?? tack på förhand. mvh mia

    SvaraRadera
  6. Hej
    Jag arbetstränar på en seondhand-butik i Nynäshamn, som drivs av Bryggan, en organisation som består av dom olika kyrkorna i kommunen.
    Jg jobbar som sömmerska där, och gör lite av varje inom handarbete, av sånt vi får in, som vi sen säljer i vår "tillverkat-i-huset-avdelning"
    Jag har letat efter beskrivning på en sån här väska, eftersom vi har en cafeteria också, så det är många påsar som går åt i veckan, och jag har en ide om att försöka ta vara på dom.
    Därför vill jag fråga om det är okej att jag använder din beskrivning, till att göra såna, till försäljning där?

    Ha det gott

    Ingrid Blom Runnman

    SvaraRadera
  7. Hej, kaffe remsorna är färdiga. Men jag får inte någon klarhet i hur handtagen fästs och hur kanten överst blir sådär

    SvaraRadera
  8. Men jag får inte någon klarhet i hur handtagen fästs och hur kanten överst blir sådär

    SvaraRadera