2010-03-31

"Mitt" lilla rådjur...


..jag måste bara få berätta att det ensamma rådjuret (som jag smygit ut mat åt , under bra lång tid i vintern)inte har varit här på drygt en vecka nu. Han kom i ungefär samma tid varje kväll och mumsade på äpplen bröd,morötter som jag la ut åt honom. Antagligen var han bortstött av andra rådjur eftersom han alltid gick ensam.(Finns mobbing även i djurvärlden?)En kväll såg jag att han låg i komposten som är i en pallkrage,han låg där och klippte med sina stora öron och antagligen så fick han lite värme från jorden i pallkragen och så kanske han kände sig lite trygg!Jag hade kunnat stå där hur länge som helst och titta på honom.
Pratade i förrgår med en granne som bor en bra bit längre ner efter gatan , hon hade sju rådjur som kom till henne varje kväll. Hon frågade om jag hade hört att det legat ett dött rådjur utanför ett hus sent en kväll,bara tre hus bortanför oss och dagen efter, innan ngn hunnit ta bort det hade någon , troligtvis ett lodjur, varit där och tagit huvudet!! Tydligen så gör lodjuren så med sina byten och det här rådjuret var nog ett lätt byte eftersom han gick ensam. Jag kan inte låta bli att tänka på det....

1 kommentar:

  1. Vad tråkigt. Jag förstår dig precis, jag är likadan.
    Häromdagen låg ett rådjursben med klöv och päls utanför vår grind. Jag funderar på vilket av "våra" rådjur det var och vad som hänt.

    Glad påsk i alla fall!
    Agneta

    SvaraRadera